Planering i höstmörkret

Ett år. När man firar in nya året är det hur mycket tid som helst, men helt plötsligt står man där i november med lera upp till knäna i ösregn och funderar på vad det var som hände egentligen. Tiden bara susar förbi och det känns som om det bara går fortare och fortare…

När jag står där i regnet så vill jag iaf kunna muntra upp mig själv med att jag har åstadkommit något under året, att man tagit sig framåt i träningen eller lärt sig något nytt. Ska det hända behöver jag en plan, annars blir det ingenting av någonting. Såpass väl känner jag mig själv iaf, alltid något. Att lägga upp en detaljerad plan för hela nästa år känns dock övermäktigt att göra på en gång. Vem vet hur livet ser ut i detalj om ett halvår liksom. Så jag tänkte dela med mig av hur jag gjorde när jag grovt planerade nästa år, kanske inspirerar det någon. Jag bör kanske säga att jag är ingenjör i grunden, jag gillar struktur och siffror…

Ett år = 52 veckor. Det är den tiden jag har att röra mig med. Då Iris bara är 5 år så kommer några av de veckorna vara hel vila. Min tanke är att jag avsätter 4 veckor från början och lägger in mer vid behov under året.

Då har jag 48 veckor kvar. Dessa veckor delar jag upp i 4 träningsperioder på vardera 12 veckor. So far so good. 12 veckor tycker jag dock fortfarande är för mycket att planera i detalj på en gång, så jag vill dela upp träningsperioden ytterligare.träningsperiod Jag gillar att rita och tycker oftast det är lättare om jag målar upp saker. Så jag ritade helt enkelt upp hur jag tänker mig att en träningsperiod ska se ut, 4 veckors träning följt av 2 veckors återhämtning följt av ytterligare 4 veckors träning och 2 veckors återhämtning. Totalt består då en träningsperiod av 8 veckors träning och 4 veckors återhämtning. Här tycker iaf jag att jag har möjlighet att vara flexibel och lägga in mer vila om det behövs. Känns det bra har jag även möjlighet att ha endast en veckas återhämtning mellan träningsveckorna, men det är helt beroende av hur Iris känns. 

I början av träningsperioden ska jag göra en analys av läget för både mig och Iris, sätta upp delmål för träningsperioden och planera de nästkommande 4 veckornas träning. Då är jag äntligen nere på en för mig hanterbar planeringsperiod, 4 veckor. Efter första återhämtningsveckorna är det dags att utvärdera planen och de mål jag satt upp för perioden. Var det ett bra upplägg? Är målen rimliga? Behöver något ändras? 

För att djupdyka i en träningsvecka tänker jag att den ska bestå av följande, blandat ridning och markarbete:

  • 1 pass styrka
  • 1 pass koordination/balans
  • 1 pass kondition
  • 2 pass skogen
  • 2 pass återhämtning

Förmodligen kommer jag även lägga in ett dressyrpass under våren, vi får se hur Iris utvecklas. Under återhämtningsveckorna är det lättare skogsturer i alla gångarter och promenader som gäller 3-4 gånger per vecka. 

Ett tips är att köra samma styrke- eller koordinationsövning en gång/vecka och bygga på den varje pass under en 4 veckorsperiod . Så gjorde jag med Iris nu när vi började smyga igång träningen lite. Vi har kört ”labyrinten” 1 gång/vecka de senaste 4 veckorna och hennes balans har redan förbättrats avsevärt. En annan bonus är att hon vet vad hon ska göra när hon ser övningen, vilket gör att hon slappnar av och kan fokusera på det vi gör på ett annat sätt. Hon har dagar då den enda växeln som finns är fullt ös medvetslös. Då är det skönt att ha en övning där jag vet att vi kan uppnå avspänning och få en kvalité i det arbete vi gör. 

Jag vet att planen förmodligen inte kommer att följas till punkt och pricka alltid, men jag tycker det är skönt att ha något på plats som grund att falla tillbaka på. Det ger mig mer motivation speciellt nu när det är mörkt och kyligt att veta vad jag ska träna på idag och hur det bidrar till mitt långsiktiga mål. Jag tycker det ger varje pass mer mening om jag vet varför jag gör en specifik övning och hur den påverkar hästen. Jag får väl helt enkelt återkomma i vår när jag har snurrat igenom ett par träningsperioder och kan utvärdera hur det fungerar. 

Som avslutning får ni en bonusbild på Iris när vi var ute och klättrade på töm en dag för ett par veckor sedan, innan regnet och leran.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Bloggen bor hos WordPress.com.

Upp ↑

%d bloggare gillar detta: