Styrka på töm

Det stod styrka i vår kalender idag så jag och Iris har gjort en av våra favoritövningar som vi inte gjort på ett tag, nämligen 100 halter på töm. Denna övning gjorde jag en gång per vecka fram till i våras någon gång sedan har vi tagit en paus och fokuserat på andra styrkeövningar, men nu var det dags igen!

Tömkörning är för mig ett ovärderligt verktyg i min träning. Kollar man i min kalender så är minst hälften av veckans pass på töm och hälften ridning. I början efter att jag köpt Iris så tömkörde jag till och med mer än jag red då hon var ganska omusklad och ofärdig i kroppen. Vi har sedan bytt ut tömkörningspass mot ridpass allt eftersom hon blivit starkare. Jag tömkör även mycket ute i skogen och på grusvägarna och detta är en övning som jag tycker passar perfekt att göra på töm ute i naturen!

Lägg märke till hur hästen ställer upp sig. Är det något ben som används för att hålla balansen? Ställer hästen upp sig med ett ben i varje hörn?

Kollar jag på Iris så ställer hon sig numera med ett ben i varje hörn cirka hälften av gångerna, i de övriga halterna ställer hon sig med ett bakben lite längre bak för att hålla balansen. Hon använder dock inte samma ben som stödben hela tiden, vilket är bra. När vi började med denna övning så kunde hon inte ställa upp sig jämt en enda halt.

Det jag gör när hon ställer upp sig ojämnt är att jag försöker rätta henne framåt så att hon ställer upp sig jämnt. Går inte det så går vi vidare och gör en ny halt. Vi gör 10 halter på rad med några steg mellan, sedan travar vi en bit innan vi gör 10 nya halter. Vill man kan man bestämma ett antal steg hästen ska gå mellan varje halt, exempelvis 5 steg – halt – 5 steg – halt – osv. Då blir det dessutom en bra lydnadsövning.

I slutet tränade vi även på att växla mellan att gå riktigt sakta, ett steg i taget och att kliva på ordentligt. Det var en nöjd häst som kom tillbaka till stallet.

Totalt gör vi 10 halter 10 intervaller, vilket i slutändan blir 100 halter + korta/länga skritten 10 gånger. Ett riktigt styrkepass för bakdelen med andra ord!

2 reaktioner till “Styrka på töm

Lägg till

    1. Kul! Ja, det är en övning som fungerar överallt både på töm och från ryggen. 🙂 Vill man variera kan man slänga dit ett par bommar också 🐎

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Bloggen bor hos WordPress.com.

Upp ↑

%d bloggare gillar detta: