Om återhämtning och variation

För drygt tre år sen kom vad jag tänker på som vår vändpunkt. Resan då vi äntligen fick svar på vart Huliganen hade ont och hur vi kunde behandla det. Tre år sedan han blev frisk och vi fick chansen att börja om från noll. Börja från minus, snarare. Huliganen var sned och vind och kom från många år av smärta. Vi behövde börja långsamt och försiktigt, men målmedvetet. 

Jag har gjort så många misstag under mina tjugo år som hästägare. En stor del av dom just ihop med Huliganen. Påverkat händelseförloppet åt fel håll. Försökt göra rätt men ändå gjort fel.

När det var dags att bygga upp Huliganen hade jag inte råd med fler missar. Inte ens små. Så jag tog hjälp av Susanne Widner att lägga ett bra träningsschema. Ett som försiktigt byggde upp Huliganen igen, med fokus på liksidighet och skonsam styrketräning. Sussi har varit vår stöttepelare sedan dess och lärt mig allt jag kan om uppbyggande träning.

Sedan vårt första schema har jag fortsatt skapa regelbundna träningsscheman åt Huliganen, baserat på rådande form och förutsättningar. Träningsschemat hjälper oss att ha rätt fokus och komma ihåg den viktiga återhämtningen och variationen. Jag hade nämligen gärna ridit roliga träningar flera gånger i veckan och Huliganen hade gladeligen ställt upp, men jag vet hur viktig återhämtningen är för hållbarheten. 

Jag börjar tro att risken för överansträngning och förslitningsskador är betydligt högre för ekipage som rider “mellanmjölkspass” flera gånger i veckan, än för de som går 1-2 pass där hästen blir riktigt trött, och sedan får ordentlig återhämtning. Därför planerar jag Huliganens träning så att den bjuder på stor variation.

Och något blir ju rätt, för i tre år har vi hållit oss borta från diffusa hältor och överansträngningar. Det går inte en dag utan att jag känner tacksamhet för det. Tacksam för att allt roligt jag kan göra tillsammans med min häst nu när han är stark och frisk. Tacksam över allt som Susanne Widner har lärt mig!

Mina bästa tips för dig som ska bygga en häst från grunden:

  1. Låt det ta tid
  2. Skritt är en fantastisk gångart för att bygga hästar! Håll hellre lågt tempo med fler upprepningar. 
  3. Kom ihåg den livsviktiga återhämtningen
  4. Planera 1 månad i taget och fokusera på en eller ett fåtal saker per månad. Skriv ner hur passen känts i början och jämför mot slutet av månaden.
  5. Fota hästen rakt från sidan 1 gång per månad. Gör du rätt ska du se resultat!

Hur jag tänker när jag lägger träningsschema har jag skrivit om tidigare. Det inlägget hittar du här.

Du hittar oss till vardags på Huliganen.se, på FB (Huliganen.se) eller Instagram (Huliganen.se).

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Bloggen bor hos WordPress.com.

Upp ↑

%d bloggare gillar detta: