Även med små steg tar man sig framåt….

I lördags var det 2-år sedan jag gjorde en impulsiv roadtrip och kom hem med en ny häst. Tänk vad mycket som har hänt sedan dess…. 😁

Han kom just då mitt liv var kaos och det mesta jag gjorde blev rörigt och halvhjärtat. På något sätt var det ändå bra att allt gick på halvfart för han har behövt tid. Jag har också behövt tid att reda upp kaoset och nu är det mer ett organiserat kaos. På ett bra sätt 😉!

Sedan i höstas har vi haft ett mål, nämligen sportkörning. Och mot det målet har vi jobbat hela tiden sedan dess även om det blev ett långt uppehåll från vagn. Inställda träningar, november dipp samt lite annat skit som kom ivägen. Men nu börjar det ordna upp sig 😁.

Under de här två åren har Grodan krupit fram ur sitt skal. Han har utvecklats till en fantastisk liten häst att jobba med. Det finns massor med krut, power och attityd i den lille kroppen men också en avslappning som inte fanns alls från början. Han går inte längre i baklås utan numera har han en ”arbetsbubbla” och är väldigt lyhörd och samtidigt väldigt känslig för hur man ber honom om något. Han har humör och det speglar väldigt ofta mitt 🤷‍♀️.

Största delen av Grodans träning är tänkt att utföras i vagn. Det blir lite olika då jag är beroende av hjälp med att spänna för och från. Eftersom han numera även kan ridas så kan körningen kompletteras av uppsutten träning och tömkörning 😊. En dag i veckan tänker jag att han ska ha ett uppsuttet skrittpass i skogen som så småningom ska bli runt milen. Grodan är ännu inte helt övertygad att skogen är ”a nice place to be”, så det får vi jobba på. En annan sak att jobba på är att sträcka vänstersidan som är kort och att få upp rörligheten i högerbogen.

För er som inte vet vad sportkörning är så kommer här en superförkortad snabbgenomgång; Sportkörningens 3 moment.

I dressyren körs ett givet program i gångarterna skritt och trav, för enbetshästar även galopp i svår klass. Enbet= en häst framför vagnen.

Inte tävling men dock dressyrträning. Min fina Monzan framför vagnen 💞

Maratonmomentet påminner om fälttävlans uthållighetsprov. Först går ekipaget en uppvärmningssträcka för att sedan gå in i ett hinderområde. Hindren kommer i en förutbestämd bana i tur och ordning, hindren forceras genom de portar som angetts i bokstavsordning. Det är olika många portar beroende på klass och svårighetsgrad. Tidtagningen startar när ekipaget kör in i hindret och avslutas när de kör ut. Tiden i hindren styr resultatet.

Ett vattenhinder i Exloo – Holland

Precisionsmomentet körs längs en given bana mellan koner med vätskefyllda plastbollar på toppen. Banan körs på tid och ingen boll får trilla ner.

Här syns en precisionsbana på håll. Dock saknas de gula plastbollarna.

Men innan vi kommer till själva tävlingsbiten ska vi träna. Just nu är jag glad bara över den lilla detaljen att vi faktiskt är i vagn så vi kan träna. Bara en sån sak 🥳. Dessutom har vi precis bytt till maratonvagn och gjorde vår premiär tur i går 👌.

Vi har nog inga mål att sätta fingret på i år. Det handlar mest om att få mycket tid i vagn och lära sig vad alla hjälper betyder så vi kan bli så bra vi kan i dressyren. Att bli bekant med maratonhinder och konbana. Men också att jobba upp kondis, styrka och balans för att klara av det han ska utföra.

Övning ger färdighet 😁

To be continued…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Bloggen bor hos WordPress.com.

Upp ↑

%d bloggare gillar detta: