Johanna & Molle

Vardagsträning i Uppbyggande träning.

Varje vecka finns det mycket som vi vill få med i våran träning. Koordination, kondition och styrka är självklart inplanerade. Utöver det så vill jag även få med dressyr, bommar, att träna bakknäna och en dag för återhämtning. Återhämtningen får han antingen genom en skrittur, promenad eller så får han vila helt. Han får även en längre vila som är på 3v en gång om året, sist lade vi den på hösten efter tävlingssäsongen var över. Återhämtningen är väldigt viktig. När vi rider så varierar vi underlaget så mycket som vi kan och därför planerar jag ofta både styrkepasset och koordinationen ute efter vägarna/i skogen. Då kan vi fokusera på dressyren när vi väl rider på ridbanan eller i ridhuset. 

Vi rider i ridhus, på ridbanan, på en travbana som finns där vi står uppstallade, på grusvägar, i skogen och längst en asfaltsväg som det inte åker så mycket bilar på. Allt för att Molle ska få varierade vägar och hålla längre, rider man ute får man också mer framåtbjudning helt gratis. När jag pratar om styrka och koordination så är det renodlade pass som jag pratar om. Ta styrka som exempel, det gör vi ju många fler gånger under en vecka i formen av övergångar, rakriktning osv.

Min absoluta favoritövning i styrka är hundra halter. Vi gör 10 intervaller med 10 halter i varje. Efter halt nr 10 så ryggar vi några steg rakt bakåt, direkt efter ryggningen så är det fram i skritt eller trav som gäller. Mellan intervallerna av halterna så varierar vi mellan att skritta, trava eller göra tempoväxlingar i gångarterna – det beror på vilket underlag vi rider på. Han blir riktigt lösgjort och fin efter den övningen. Ibland gör vi även 100 halter utan ryggningen.


Koordination gör vi ofta ute. Vi gör alla fyra krumelurerna en gång i månaden, en krumelur i veckan.

1. Öppna efter vägen, i både skritt och trav om underlaget tillåter

2. Skänkelvikning fram och tillbaka över vägen, i både skritt och trav om underlaget tillåter

3. Framdelsvändningar sicksack över vägen med några steg av rakriktning mellan vändningarna.

4. Bakdelsvändningar sicksack över vägen med några steg av rakriktning mellan vändningarna.

Gör vi inte koordinationen ute så gör vi någon övning uppe i ridhuset. Sussi är alltid bra på att inspirera oss till nya övningar eller idéer.


Kollar jag på hur Molles triangel ser ut så behöver han mer styrka och koordination, därför underhåller vi bara konditionen just nu. Målet är att alla sidorna ska vara lika, inte jättebra kondition och dålig balans och/eller styrka. Eftersom han inte behöver bygga mer kondition så händer det ibland att vi bara är ute och skrittar den dagen, ibland är vi ute och galopperar ganska mycket. Jag läser av lite hur han har varit dagarna innan och anpassar mig efter det. Han får gå i den formen han vill och vi försöker göra något roligt 🙂 Ibland har det blivit en lång galopp på helt långa tyglar, det brukar uppskattas av Molle 😉 

Det här med att träna bakknäna ungefär en gång i veckan började vi med efter att Molle hade varit lite svullen i ett knä en gång på massagen. Vi fick tipset av Molles massör att börja med det efter att svullnaden hade gått bort. Långsam skritt i en nedförsbacke (en svagt lutande backe, får inte vara för brant!) Det har gett resultat och han känns bra nu. Det behöver vi för att han ska kunna sätta bakbenen under sig i ridningen.


Bommar, det är något som vi försöker göra mer av. Molle brukar tycka att det är kul, men jag har vart dålig på att få med det i våra scheman. Det ska vi ändra på under 2020, så en gång i veckan försöker vi få in det nu 🙂 Mina favoritövningar när det gäller bommar är fyrkanten, blomman, snögubben och två bommar som en kanal som vi jobbar över och igenom. Fast har man ridit länge för Sussi så finns det många andra övningar som är både roliga och bra, det gäller bara att man ska komma ihåg dom 🙂

Tömkörning försöker jag också att få in mer av, tyvärr så går det i perioder då jag antingen gör det ofta eller inte alls.. Men det är kul och nyttigt så jag försöker bättra mig. 

Utöver det vi gör själva i vardagen så har vi även träningar för Sussi och Patricia. Uppbyggande träningar med Sussi och dressyrträningar med Patricia. 

Mitt mål för 2020 är att få till ett ännu bättre och mer varierat schema för Molle. 2019 var ett väldigt bra år, han har byggt mer muskler och känns finare än han någonsin har gjort. Han funkade även väldigt bra mentalt under hela året, vilket gjorde att vi inte har behövt avstå från träningar under hösten då han brukar tycka att det är jobbigt. 

Vi ska även jobba vidare med våran miljöträning under 2020, vi använder oss av paraplyer idag och ska köpa en flagga och andra roliga saker som vi hittar på. Det är en rolig och nyttig träning som är lite annorlunda.



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Bloggen bor hos WordPress.com.

Upp ↑

%d bloggare gillar detta: