Temp! Puls! Intervaller!

Det ska vara roligt att träna, både för oss och hästen. Variationen mellan koordination, styrka, kondition, höja mjölksyretröskeln mm.

I år är det 15 år sedan vi började träna för Sussie.

Om du inte läst hennes böcker så gör det =)

Ungefär en gång i veckan tränar vi uppbyggande övningar hemma på gården, ibland på töm eller med sadel. Är hästen lika stark i båda sina sidor? Det får man fort svar på vid dessa övningar och kan lägga en uppbyggande intervall på Svaga-Starka-Svaga sidan / Korta-Långa-Korta sidan.

Övergångar mellan skritt–halt–skritt (5 x 10) gör vi ofta i våran backe vid huset. Ibland lägger vi upp bommarna ca 30-40 cm och går över (10 x 4) höga benlyft det känns kan jag lova.

Vi tar alltid tempen på våra hästar innan vi ska träna. Det är viktigt och veta att den är frisk. Man vill ju inte riskera att anstränga en sjuk häst eller att föra smittan vidare till andra. Vet du vilken temp din häst har i vila? Den är olika på morgon, em. och kväll så testa dig fram genom att ta tempen samma tid varje dag en vecka, så kommer du lära dig vad just din häst har. Vanligast ligger normaltempen mellan 37,3-38,3 men det finns alltid undantag.

När vi tränar kondition har vi pulsmätare som talar om hur hästen mår. Det är jättesvårt att veta annars. Uppvärmningen och nedvarvning är såklart viktig och då ser du vilken puls hästen ligger på. Sen när du börjar tex köra/rida intervaller vill du komma upp i ca 80% av maxpulsen för att undvika mjölksyran och du vill se att hästen går ner i puls mellan intervallerna. Om hästen inte går ner i puls som vanligt kan det betyda att den har en infektion och håller på bli sjuk.

Vilopulsen ligger normalt mellan 20-40 slag per minut (spm)

Hästens normala maxpuls brukar ligga på ungefär 230 spm +/- 10 spm uppåt eller nedåt.

När en av våra tidigare hästar fick kolik satte vi på pulsbandet och kunde följa hans smärta. Bra att se när det var en kramp på väg och smärtpulsen ökade. Då kunde vi gå ut direkt, likaså vila när pulsen gick ner.

Håll koll på bla tempen och pulsen så vet du när hästen vilat och återhämtat sig och är redo för ett nytt träningspass.

Ha en skön sensommar

Stall Stenbacken

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Bloggen bor hos WordPress.com.

Upp ↑

%d bloggare gillar detta: