När Uppbyggande Träning är en del av vardagen

Detta härliga uppbyggande tränings upplägg fick jag av Connie. På sista kursen när vi träffades var jag så nöjd med deras utveckling.

Ett mål är bara en dröm om man inte har en plan

På den kurs som vi hade nyligen, så fick deltagarna uppgift att skriva ner sin plan, hur de jobbar med styrka och koordination för att se ett resultat på nästa kurs.

Mål att se en förändring Metod en plan som används i 15 veckor. Här kan du läsa om hur Connie tänker och jag vill dela med mig detta från en av mina många duktiga elever som jobbar uppbyggande träning

”Såhär gör jag som har svårt för att lägga upp ett fast träningsschema. Har mina favoriter nedskrivna och gör sen 4 veckors planering.

Koordination här vill jag ha framdel, bakdel, skänkelvikning samt en rolig övning som tränar flera delar av koordinationen tex labyrinten som även kan bli för hand eller under tömkörning. I stort sett alltid i skritt.

Jag gillar att jobba i skritt dels för att det går sakta så man hinner tänka och vara snabb med hjälperna i rätt sekund, hästen hinner tänka och får ett lugnt men nyttigt pass, plus att det är skönt att inte behöva slita så mycket


Styrka här vill jag ha mycket galoppbommar nu i en period, eftersom vi behöver träna lite extra på takt och rytm i just galoppen, och för att vi S.U.G.E.R på galoppbommar.
Kondition är svårast tycker jag. Det blir lite galoppträning med fart, fläkt å bus ihop med lilla Zelina som är med lös under de passen. Tulipa har ganska lagom kondition så där behöver jag mest underhålla.

Jag rider på ridbanan max 2 ggr/vecka så de veckor jag har annan träning så blir det bara ett pass på ridbanan med mina egna övningar.
Minst en dag i veckan rider jag rakt ut i skogen över stock och sten, men oftast blir det flera gånger, uppemot 3-4 gånger är ej ovanligt. Då är också lillponnyn med.


Övrigt sätter jag upp träningar eller alternativa övningar att ta till om det skulle köra ihop sig så att jag behöver ta ett snabbt med effektivt pass nån dag, eller om jag känner för att göra nåt annat på ridbanan, tex rida lite WE-hinder, dressyr, hoppar, om jag bara vill rida ut eller gå promenad istället.


Sen har jag Sussis veckoplanering som jag fyller i allt eftersom under veckan som går.
Dessa 4-veckors planeringar ändrar sig många gånger allt eftersom livet kommer emellan. Det kan lika gärna sluta med att jag bara rider ut i 4 veckor och får till S-K-K ändå, tack vare att det finns nedskrivet vad jag skulle ha gjort och då kan anpassa uteritterna efter vad planen var. Men huvudsaken är att jag har en plan och tänker till vad jag gör.Detta funkar fint för mig, och det ser oftast mer uppstyrt ut än vad det egentligen är

Jag rider på ridbanan max 2 ggr/vecka så de veckor jag har annan träning så blir det bara ett pass på ridbanan med mina egna övningar.
Minst en dag i veckan rider jag rakt ut i skogen över stock och sten, men oftast blir det flera gånger, uppemot 3-4 gånger är ej ovanligt. Då är också lillponnyn med.


Connie & Tulipa

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Bloggen bor hos WordPress.com.

Upp ↑

%d bloggare gillar detta: