Hjälp vid återhämtning

Om jag har varit och tävlat eller om jag har tränar hårt med Zigge så är jag noga med att han får återhämta sig väl.

Tex så skulle jag inte ha ett träningspass dagen efter att jag har tävlat eller tvärsom. Om jag har tränat Zigge hårt så tar jag alltid och liniment honom. Och det gör jag för att han inte ska bli stela efter ridpasset.

Det jag också kan göra efter en tävling eller hårt ridpass är att stretcha Zigge.

Just till Zigge så brukar jag ta frambenen och lyfta de framåt (se bild 1). Knät ska vara utsträckt och hoven några decimeter från marken. Detta är bra för att man steschar frambenets böjarmusklatur.

Bild 2 stretchar man bröstmuskeln. Där lyfter du frambenet uppåt och håller i knät och kotan. Luta dig också lite bakåt för att få hästens ben ut från kroppen.

Min favorit stretchövning är bild 3. Där för du hästens frambenet framåt och sedan snett över det andra benet. Håll benet några decimeter över marken. Detta är bra för att man stretchar bog och mankmuskeln.

📍En viktig sak att komma ihåg är att man aldrig ska stretcha en kall muskel. Därför masserar jag alltid Zigge med liniment innan jag stretchar honom. // Clara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Bloggen bor hos WordPress.com.

Upp ↑

%d bloggare gillar detta: